Norskopplæring på arbeidsplassen
Arbeidsplassen er en viktig arena for flyktninger og innvandrere til å lære seg norsk. På denne siden finner du relevant informasjon om hva som kan være godt nok norsk på arbeidsplassen din, og om hvordan du som arbeidsgiver kan tilrettelegge for norskopplæring som er tilpasset stillingens behov.
Klarspråk og god kommunikasjon lønner seg
Vy Buss har satset på klarspråk i all kommunikasjon. Det har gitt gode resultater. Få nyttige tips til hvordan din virksomhet også kan kan forbedre kommunikasjonen på arbeidsplassen!
Språk eller kultur?
Forskning viser at språklige barrierer bør ses i sammenheng med blant annet organisering av arbeidet, opplæring og forståelsen av kulturforskjeller (Fafo, 2020:27).
Språklige problemer kan forveksles med ukjent eller fremmed kultur, eller være uttrykk for begge deler (Norskkompetanse blant arbeidstakere født i utlandet 2. utgave, Faforapport 2020:27).
Ansetter du i kommunen?
Når en offentlig virksomhet lyser ut en stilling, skal den best egnede kandidaten få tilbud om jobben. Kvalifikasjonsprinsippet kan gjøre det vanskelig for deg som arbeidsgiver å ansette flyktninger og personer med kort botid. Det er imidlertid flere muligheter du som leder i kommunen bør vite om.
Språk på arbeidsplassen
Hva som er godt nok norsk varierer. Hva slags arbeidsoppgaver har denne ansatte? Er det er andre ansatte som behersker samme språk? Kan arbeidsplassen legge til rette for at den nyansatte kan delta på norskopplæring. Alt dette bør spille inn når du setter språkkrav ved nyansettelser.
Hva er mangfoldsledelse og hvordan virker det?
Rapporten «Hva er mangfoldsledelse og hvordan virker det?» redegjør for hvordan mangfoldsledelse kan oppfattes og hvordan slik ledelse eventuelt kan måles.
Rapport om etnisk mangfold og inkludering i arbeidslivet
IMDi har utviklet et rammeverk som skal brukes til å måle etnisk mangfold og inkludering i arbeidslivet.
Hvordan gå fra gode intensjoner til tiltak som virker?
I en undersøkelse fra 2023 sier et flertall av arbeidsgivere at de vurderer etnisk mangfold som positivt for både omdømme,relasjoner med kunder og brukere, samt trivsel, innovasjon og produktivitet.
Etnisk mangfold -IMDis tips til å lykkes
Ikke pliktløp, men et verdifullt fortrinn. Ikke tomprat, men konstruktive planer.