Formål med praksis
Formålet med å ha praksis varierer med den enkelte deltakerens behov, mål og plan. Formål med praksis kan for eksempel være
- å få relevant arbeidserfaring og en referanse
- å vise fram sin kompetanse for en arbeidsgiver og få ordinær jobb
- å praktisere norsk i autentiske situasjoner koblet sammen med norskopplæringen på voksenopplæringssenteret
- å koble teoretisk kunnskap og praksis innenfor et yrke/fag
- å få kartlagt kompetanse og avklart videre kvalifiseringsbehov
«Jobbsmak»; kort praksis som gir deltakeren innblikk i en bransje / et yrke
- å videreutvikle sine norskferdigheter opp til et gitt nivå for å bli ansatt hos en aktuell arbeidsgiver
- å styrke nettverk og kulturell kompetanse
- å tilegne seg kunnskap om arbeidslivet
Hva foregår i praksisperiode?
Forberedelser før praksis:
- Kartlegging av deltaker: prosjektet må ha gjennomført en
grundig kartlegging av deltakerens utdanning, arbeidserfaring, motivasjon, interesse, familiesituasjon og hvilke behov for opplæring og kvalifiseringstiltak.
- Kontakt med arbeidsgiver og finne en riktig praksis: prosjektet sørger for at alle forstår formålet med praksisen, slik at forventningene til deltakeren, de ansatte i kommunen og arbeidsgiveren er på samme linje. Samarbeidet om praksisplass bør være støttet av både ledelsen og de ansatte i bedriften.
- Skrive en avtale om praksisperioden og lage en opplæringsplan i samarbeid med deltakeren, programrådgiver i Jobbsjanse, arbeidsgiver/fadder og ev. norsklærer. Avtalen om praksis bør også inneholde plan for oppfølging og evaluering. Dersom bedriften har en intern opplæringsplan, bør partnere vurdere om deltakeren skal følge denne, en tilpasset versjon av denne, eller en annen opplæringsplan.
- Som arbeidsgiver kan du også forberede deg gjennom å sørge for at dine ansatte vet hvorfor dere har en deltaker i praksis, og hva som forventes av deltakeren, kollegaene og ledelsen. Det er viktig å utnevne en fadder/mentor som følger opp målene i praksisavtale/ opplæringsplan sammen med deltakeren i praksisperioden. Arbeidsgiver kan vurdere om bedriften vil ha behov og mulighet for å søke om tilskudd til mentor og/eller inkluderingstilskudd fra NAV. Dette krever at deltakerens praksis er registrert som tiltaket arbeidstrening hos NAV. Les mer om tiltakene på nav.no
Oppfølging under praksis
Det er kontaktpersonen i prosjekt sitt ansvar å koordinere kontakten mellom arbeidsgiver/fadder og deltakeren og ev. norsklæreren. Kontaktpersonen skal tilby tett oppfølging og må følge opp både deltaker og arbeidsgiver i tråd med de ulike behovene.
Arbeidsgiver/fadder har i samarbeid med deltakeren ansvaret for den daglige oppfølgingen av opplærings eller kvalifiseringsplan. Arbeidsoppgavene og opplæringen på praksisplassen bør henge sammen med deltakerens behov for opplæring eller kvalifisering
Det skal avtales jevnlig møre for evaluering og ev. justering av opplærings- eller kvalifiseringsplan. Oppfølging og tilbakemelding kan skje ved fysisk møte/besøk på arbeidsplass, via e-post, telefon og sosiale medier
Attest/dokumentasjon
Når praksisperioden avsluttes, bør arbeidsgiver, programrådgiver og deltakeren samarbeide om å utforme en attest som dokumenterer
- tidsperioden
- arbeidsoppgavene
- opplæringen som deltakeren har fått
- hvilken kompetanse deltakeren har tilegnet seg i praksisperioden
Deltakers forpliktelser
Deltakeren er forpliktet til å følge avtalt arbeidstid, og fremmøtet dokumenteres med signatur fra arbeidsgiver/fadder på deltakers fremmøteliste. Deltakeren er også forpliktet til å følge regler for fravær m.m. for Jobbsjansen. Eventuelt fravær eller ferie må avtales med arbeidsgiver og programrådgiver.